Tijdelijke dienst
14, Vlasfabriekstraat – 1060 Brussel
Thierry Claessens
02/533.29.18
thierry.claessens@diomb.be
Julien Sébert
02/533.29.41
julien.sebert@vicabru.be
Tijdelijke dienst
Het tijdelijke betreft alle materiële voorwaarden die de Kerk in staat stellen de armen te verkondigen, te vieren en te dienen. Voor de Kerk is het hebben van bezit geen doel op zich. Onze boekhouding, onze verzekeringspolissen, onze vzw’s, onze kerkgebouwen… hebben alleen betekenis omdat ze ten dienste staan van het pastorale project van onze kerk.
De tijdelijke aspecten worden beheerd door tientallen vrijwilligers. Onze dienst helpt hen met informatie, coördinatie en advies.
Als u vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Documenten voor het beheer van kerkelijke bezittingen
Hieronder vindt u een lijst met documenten die u helpen bij het uitvoeren van uw dienst voor het goede beheer van het onroerend goed dat u is toevertrouwd.
Als u opmerkingen hebt of het antwoord op uw vraag niet kunt vinden, aarzel dan niet om het ons te laten weten.
Status en werking
- Charter voor het goede beheer van kerkelijke eigendommen
- Tijdelijke comité in het vicariaat Brussel
- Benoeming en ontslag van bestuurders
- Modellen van oproeping, verslag en besluitvorming
Gewestelijke documenten :
- Ordonnantie van 10 dec 2021 over de levensbeschouwelijke instellingen
- Circulaire 2023 over de ordonnantie van 10 dec 2021
Boekhouding
- Excell boekhouding
- Begrotingstutorial
Rekeningentutorial - Toelichting van het Gewest – boekhouding en begroting
- Besluit houdende begrotings- en boekhoudkundig reglement van de instellingen
- Onderverdeling van de boekhoudkundige posten
- Reserve bij begrotingsoverschot
- Reserve voor rekeningen met overschot
- Onderscheid tussen actiefondsen en privévermogen
- Reservefonds voor privévermogen
Beheer van activa
- Circulaire 22 dec 2015 over de verwerving of overdracht van zakelijke rechten
- Brandbepalingen (versie 27 juni 24)
- Verkrijgen van gegevens over bronbelasting op onroerend goed
Collectes en oblaties
- Oblaties en hun verdeling (verklaringen)
- Aankondigingsteksten omhalingen 2025
- Lijst van verplicht omhalingen 2025
- Oblaties (tabel)
Administratie
- Algemene handleiding op de account @diomb.be
- e-depot toegang (caisse des dépots et consignations)
- een aop-beheerder registreren, bevestigen of verwijderen in het ubo-register
- PDF-handtekening met identiteitskaart
Contacteer ons
Dienstverleners en diensten
Onze dienst heeft een aantal adressen en aanbevelingen verzameld die we aan u kunnen doorgeven voor het uitvoeren van werkzaamheden in de gebouwen waarvoor u verantwoordelijk bent.
Neem contact met ons op als u op zoek bent naar een dienstverlener voor het uitvoeren van werkzaamheden.
Ook als u werkzaamheden hebt uitgevoerd en bijzonder tevreden bent over de resultaten, of als u een bepaalde dienst afraadt, kunt u ons dat laten weten.
Materiële middelen
De katholieke kerk in Brussel moedigt haar parochies sterk aan om gebruik te maken van tweedehands meubilair en voorwerpen. We hebben een reeks liturgische voorwerpen, meubels, beelden, enz. in onze kantoren. Als u voorwerpen hebt die u niet meer nodig hebt, kunt u ze in de pastorie afgeven zodat ze een tweede leven kunnen krijgen in een andere gemeenschap die ze nodig heeft.
Als uw gemeenschap op zoek is naar voorwerpen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.